Digimaailman myötä myös inhimillisyys on hävinnyt

”Aamu mtv3 oli tänä aamuna asiana vanhusten digi osaaminen. Siinä kysyttiin, mikä vaihtoehdoksi? minä sanoisin, manuaalipalvelut, kuten ennenkin. Edes jossain muodossa. Oma äitini on 80 v ja ilman minua, veljeäni ja lapsenlapsia, ei selviäisi näissä asioissa. Hän osaa toimia soittamalla esim. terveyskeskukseen. Mutta esimerkkinä, pelkkä tekstiviestin lähetys, se vaan unohtuu, miten se tehtiinkään?

Tässä kohtaa, kun kuuntelin näitä aamu tv:n esiintyjiä, mietin, mitä vanhus hyötyy jostain opetuksesta? vaikka halua olisi oppia. Niin yksinkertainen asia kuin tekstiviesti, minä olen kirjoittanut ohjeen paperille, useamman kerran, ei auta. Joskus lähetys onnistuu ja toisinaan ei. Kun mietin niitä vanhuksia, joilta puuttuu tukijoukot, he ovat kaikkein haavoittuvaisempia huijauksille, puhelinmyyjille ym. Lähes tulkoon joka paikkaan on vahva tunnistautuminen. Selitä se vanhukselle vahva tunnistautuminen tai tiedosto on pilvitallenteissa.

Maisan käyttö, se oli iso onnistuminen, kun sain sen toimimaan äidille, sitä hän on opetellut käyttämään, pystyy lukemaan omia tietojaan sieltä. Mutta soitto on silti ollut se helpoin tapa toimia. Harppaus tähän digimaailmaan on ollut liian suuri, etenkin niille vanhuksille, jotka eivät ole koko työuransa aikana käyttäneet mitään tietotekniikkaa. Tämän digimaailman myötä myös inhimillisyys on hävinnyt.”

– 18.3.2025 Vanhustyön keskusliiton viestintään saapunut viesti –

Tehdään iästä numero

Miten varmistamme ikääntyneiden osallisuuden ja palveluiden saannin, jos palvelut eivät ole heille saavutettavia? Miten kunnissa ja hyvinvointialueilla varmistetaan, että kaikki asukkaat voivat osallistua ja voivat käyttää palveluja?

#IästäNumero #ArvokasVanhuus #vaalit2025