Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta eli huoli-ilmoitus tarkoittaa sosiaalihuollon viranomaiselle tehtävää ilmoitusta. Ilmoituksen voi tehdä joko itsestään tai tuntemastaan henkilöstä. Ikääntyneestä tehtävän ilmoituksen taustalla on yleensä huoli arjessa selviytymisestä tai muusta hyvinvoinnista huolehtimisesta.
Ilmoituksen tekeminen
Ennen ilmoituksen tekoa kannattaa pyrkiä keskustelemaan henkilön kanssa, jota ilmoitus koskee. Keskustellessa voi kertoa syntyneestä huolesta ja kysyä, kuinka ikääntynyt itse kokee tilanteensa ja mitä palveluja hänellä mahdollisesti jo on.
Jos tilannetta keskustelun jälkeen on mahdollista edistää muilla tavoilla, kuten ottamalla suoraan yhteyttä apua tarjoavaan tahoon, ei huoli-ilmoituksen teko ole aina tarpeellinen. Jos taas huolen aihe on selkeästi terveydentilaan liittyvä, kannattaa ikääntynyttä tukea ottamaan yhteyttä terveyspalveluihin.
Ilmoituksessa tulee näkyä syy, miksi huoli on syntynyt. Mukaan on hyvä liittää konkreettista tietoa, kuinka arjessa pärjäämisen ja hyvinvoinnista huolehtimisen ongelmat ovat näkyvissä. Ilmoituksessa tulee olla yhteystiedot, joista huolen kohteena olevan henkilön tavoittaa sekä tieto, onko henkilö antanut suostumuksensa ilmoituksen tekemiseen.
Ilmoitusta käsitellään yhdessä ikääntyneen kanssa
Kun ilmoitus on saapunut sosiaalipalveluihin ja ikääntynyt on tavoitettu, arvioi työntekijä hänen tilannettaan sekä pohtii yhdessä ikääntyneen kanssa jatkotoimenpiteitä.
Tarvittaessa ikääntyneelle tehdään palvelutarpeen arvio, joka auttaa selvittämään ikääntyneen tarvetta erilaisille tukitoimille. Ikääntyneen henkilön suostumuksella otetaan tilanteen selvittämiseen mukaan muita ammattilaisia ja asiakkaan läheisiä. Ikääntynyt saa tarvittavaa ohjausta ja neuvontaa. Käsittelyä määrittää aina ikääntyneen oma itsemääräämisoikeus.
Huoli-ilmoitus on väline, jonka avulla ikääntynyt saa tarvittavan tuen ja avun ajoissa. Ilmoitus voi olla ratkaiseva askel kohti parempaa hyvinvointia ja turvallisempaa arkea. Terveyden ennakointi lisää hyvinvointia ikääntyneenä Lue lisää tästä
Ilmoitusprosessi kehittämisen kohteena
Ilmoitusprosessin käsittelyä on uudistettu ja yhtenäistetty Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Ilmoitusten käsittelyssä ei ollut aiemmin hyvinvointialueen yhtenäisiä käytäntöjä. Kehittämistyön aikana yhteistyössä asiakasohjauksen kanssa laadittiin yhteiset toimintaohjeet ilmoitusten käsittelyprosessiin. Lisäksi panostetaan viestintään, jolla halutaan ohjata ilmoitusten oikea-aikaiseen tekemiseen.